sagbacken.egetforum.se

Arkiv av Sågbackens Offroad forum. Gå till: www.hfrc.se

Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Baofeng 888s - PMR-radio - tips och trix
InläggPostat: sön 11 okt 2015, 20:09 
Site Admin
Användarvisningsbild

Denna tråd är inte specifikt offroad - men kan vara av intresse ändå. Framförallt kan det vara hjälp för andra (eller nästa gång för mig själv) med lite tips om hur man får igång dem på ett hyfsat lagligt, och funktionellt sätt. Man vill ju inte få påhälsning av storindustrin intill eller från räddningstjänsten eftersom man råkat använda deras kanaler.

Tilläggas bör att jag kan egentligen ingenting om amatörradio, HAM, licenser eller tillstånd - jag har bara googlat lite för att undvika de värsta fällorna.

På inrådan av en gammal folkrace-räv köpte jag två Baofeng 888s på Ebay. Kostnad för två med frakt, lite tillbehör som laddare, enkelt headset och en programmeringskabel var under femhundringen.

Vid uppackning kunde jag konstatera att intrycken från då jag fick klämma på en i skogen söder om Hästveda var kvar. Det kändes rejält men enkelt. Det är tjock plast och styvt "gummi". Tror inte de klarar kyla eller väta någon vidare, då skall man nog satsa nån tusenlapp till på en Motorola eller annan kvalitetsapparat. Däremot går det säkert att sätta sig på dem och att tappa dem i backen utan att de går sönder.

Laddarna är typ bordsladdare och går på 220V. De kommer med US-kontakter och en adapter till svenska uttag. Adaptern känns inte som om den har någon större chans att klara en S-märkning, men ingen har dött av lite ström, eller hur? De fungerar som förväntat i alla fall.

Radion har två rattar ovanpå och en stor PTT- (push-to-talk) knapp och två små knappar på sidan. Ett dubbeluttag för headset. En lysdiod som visar grönt/rött samt en vit ficklampslysdiod.

Den ena ratten är on-off och volym. Den andra är kanal. Lite festligt är att radion har ingen display, den pratar istället. "Power on", "One". Inte så dumt faktiskt. Normalt behöver man inte mer än de två rattarna och PTT.

Småknapparna öppnar brusspärren resp tänder ficklampan.

Noteras bör att jämför med en vanlig PMR har inte 888:an några subkanaler. Eller, jo - det har den - men på ett annat sätt. Man kan ju programmera den ganska fritt (även utanför det som är lagligt) och vill man tex använda subkanaler kan man programmera in dem med programmeringskabeln. Man har 16 positioner totalt till sitt förfogande, och om man t ex ofta använder en viss kombination kanal-subkanal kan man lägga den på ett av de 16 förvalen.

För programmera måste man. Visserligen pratar de båda radiona med varandra när man tar dem ur lådan - men de gör det på frekvenser som varken är lagliga eller som är kompatibla med PMR-standarden. Jag tänker inte lista frekvenser här - det hittar ni på Google. För att programmera behövs:

- programmeringskabel
- en dator (Windows eller Linux)
- drivrutin
- mjukvara
- lista på de frekvenser och subkanaler man vill ha.
- tålamod och envishet
- (en vanlig PMR-radio för att verifiera resultatet kan vara smart..)

Programmeringskabeln går från ditt USB-uttag till headset-utgången på radion. När du sätter i kabeln letar pc:n upp drivrutiner. Om du köpt en finkabel märker du inget särskilt, men med fulkabel har du nu ett problem. Det finns metoder att komma runt, men jag lyckades aldrig och beställde en finkabel märkt med Baofeng istället. 120 spänn, ingen katastrof. Med finkabeln på plats installeras drivisarna direkt av Windows, utan CD.

Program. På många ställen på nätet hänvisar man till Chirp som det bästa programmet. Jag testade det med - men eftersom jag gick vilse i kolumnerna (troligen pga okunskap) landade jag i Baofengs eget program BF-480 som ligger på CDn som du fick med kabeln. Viktigt! Det är inte snyggt skrivet - så efter installationen, innan du startar, tryck på ikonen Language i mappen där programmet installerats. Du kan där få programmet att starta på Engelska i stället för Kinesiska, vilket underlättar lite. Det andra som bör göras - om du vill redigera kanaler manuellt - är att ändra nationella inställningar i Windows till Engelska UK. Det har att göra med punkter och komman..

En annan grej du måste ha koll på - är vilken COM-port din sladd fått. Högerklicka på Den Här Datorn, välj Hantera och kolla sedan i Enhetshanteraren efter Portar.

Därefter startar du BF-480-programmet och väljer COM-port och typ av radio. Testa sedan genom att välja "Read from radio" att kommunikationen funkar. Radion skall vara påslagen. Man kan få testa att dra ut USB och sätta i igen.

Om Read funkar ser du en Excel-liknande matris med radions kanaler.

Du ser, och kan ändra, vilka frekvenser som används för sändning och mottagning, och om det skall användas subkanaler för att öppna Squelchen. Jag lägger in en bild (snart) på min config som är de 8 PMR utan subkanaler på position 1-8, och samma PMR 1-8 med subkanal 8 (88,5) på position 9-16. (Subkanalerna är egentligen inga kanaler utan bara ett sätt att få brusspärren att endast öppna för radio som har samma subkanal som jag själv)

Det finns även en kolumn för att ställa uteffekt. Resten av kolumnerna har jag inte grottat ner mig i..

När man är nöjd kan man spara configen som en fil med "Save as.."

Att skriva setupen till radion görs genom "Write to..". Skall man skriva samma config till flera apparater kan man behöva dra ut USB-kontakten emellan, dock inte alltid..

Fyll på i tråden om mer tips om 888:an. Vill du diskutera andra radiomodeller - starta en ny tråd.

Inläggsrubrik: Re: Baofeng 888s - PMR-radio - tips och trix
InläggPostat: sön 11 okt 2015, 21:44 
Användarvisningsbild

Man får be att gratulera - inga proffsgrejor men väldigt mycket bättre än de PMR-apparater man köper i kiosken. Och skall man ha proffsgrejor som är märkbart bättre får man vara beredd på en nolla till på prislappen.

En annan fördel med den är att man kan sätta på extern antenn. En radio inne i en bil (i varje fall om man har plåttak) dunkar inte så bra, plåtburen dämpar bort ungefär 90% av effekten.Det är inte tillåtet att köra med extern antenn på PMR-frekvenserna då det ger stor förlängning av räckvidden.

Snart får vi skaffa en "huskanal" på Sågbacken.

InläggPostat: mån 12 okt 2015, 14:10 
Site Admin
Användarvisningsbild

Här är min setup, så länge. På position 1-8 ligger vanliga PMR, utan subkanal. På 9-16 ligger de en gång till, då med subkanal 8.

Bild

InläggPostat: mån 12 okt 2015, 23:46 
Användarvisningsbild

Kan absolut säga att det är bra radio för pengarna.
Har haft mina i några år nu, inte några bekymmer, trots oerhört taskig hantering med väta och slag mot dom.

Vi är ett gäng som köpte 40st tillsammans och ingen av oss har haft problem med dom, förutom en sak:
Original headset är bara o kasta utan att testa, vill man ha headset finns det billiga med bra kvalitét.

En bra länk att kolla tillåtna frekvenser hittar du här:
http://etjanster.pts.se/radio/frekvensplanen/

InläggPostat: tis 13 okt 2015, 13:52 
Site Admin
Användarvisningsbild

Länka gärna till ebay, för vettigt headset och fordonsantenn..

InläggPostat: tis 13 okt 2015, 23:14 
Användarvisningsbild

Blev lite fundersam om detta:
"plåtburen dämpar bort ungefär 90% av effekten"
Det stämmer inte i dom bilar jag åkt med då det är högfrekventa vågor (Runt 400 MHz).
Kanske på en 29 eller 31 MHz blir det så.

Om 90% skulle stämma så borde denna radio fungera på mils avstånd utanför bilen och det gör den inte.
Har suttit i bilar och pratat med 1-1,5 km avstånd...

Lite sökningar på denna radions tillbehör

Antenner:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=ba ... a&_sacat=0

Headsets:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=ba ... t&_sacat=0

Detta headset har jag handlat och fungerar bra:
http://www.ebay.com/itm/2-PIN-D-Shape-H ... 2ed870476f

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 6 inlägg ]