sagbacken.egetforum.se

Arkiv av Sågbackens Offroad forum. Gå till: www.hfrc.se

Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Inför 2012
InläggPostat: mån 31 okt 2011, 08:47 
Användarvisningsbild

Hejsan, det börjar lite mot slutet av 2011, så nu är det dags att blicka framåt.
På lördag de 5/11 kommer jag och Jens att delta på södras planeringsmöte i Dalby.
Den 12-13/11 skall jag på SGA (sportgrensansvariga)möte i Jönköping tillsammans med övriga SGA och utskotten på Sbf (Svenska bilsportförbundet). Här kommer troligtvis tävlingskalendern för 2012 att fastslås.
Sen den 19/11 håller Trialförarföreningen årsmöte i Markaryd, troligen kommer jag att delta där också.

Har ni några funderingar om offroaden, i första hand tävlingsbiten. För er som varit funktionärer på våra trialtävlingar, har ni några frågor eller synpunkter på reglerna. Har du funderat på att börja köra tävling av nåt slag, du kanske har frågor eller synpunkter på reglementen och dylikt.

Tycker ni att vi skall försöka arranger en enklare typ av Challengetävling på Sågbacken nästa år.

Fundera och har ni några frågor eller synpunkter så skicka ett mail eller ring mig, jag tar då med detta på våra kommande möten.

Mail sam.claeson@telia.com tel 0705830315

Ha det så bra.

Sam

[url]http://www.overlander.se[/url]

Inläggsrubrik: Re: Inför 2012
InläggPostat: mån 31 okt 2011, 09:42 
Site Admin
Användarvisningsbild

Mja... Det fanns en tråd på 4x4sweden för nått år sen om varför man inte körde tävling.. Jag lämnade en del kommentarer till Suzican om bla tokigheter i reglementet, om golvplåt och avstånd hjälm-tak, men fick till svar att "Visst, men man får se det som rekommendationer". Då var det ändå alldeles nya justeringar. Det står fortfarande likadant i reglementet.

Sen, ni vet ju att jag tycker det är en omöjlig sport att tävla i - det blir aldrig rättvist. Man kan ha handikappsystem,och alla möjliga regelkonstruktioner, men kontentan blir ändå att det blir mycket tjafs om tekniska lösningar och hur man kan göra för att komma runt regelverket. Tolkningar, fusk och godtyckliga bedömningar. Jag kan inte köra Nivan i original för jag har höjt den 5 cm, till exempel. Regler som bara är rekommendationer är inga regler.

Dessutom, om man ser vad man skriver om ORE så är avsikten med regelverket att det skall vara en instegsklass - men den används som standard-reglemente på vad jag förstår alla tävlingar utom trial-cuper och dyl. Varför? Jo, därför att det är de lägsta kraven på fordonen. Sen lägger man banorna uppför bergväggar och genom djupa vattenhål där bara de värsta monsterbyggena har en chans. Man vill inte ha regler i den här sporten - man vill göra som man själv tycker - det ligger på något sätt i sportens natur.

Ok, jag skall inte vara glädjedödare - men du frågade! Hjälper gärna till med en Challenge-tävling.

Inläggsrubrik: Re: Inför 2012
InläggPostat: tis 01 nov 2011, 00:16 
Användarvisningsbild

ahlbergmats skrev:
Mja... Det fanns en tråd på 4x4sweden för nått år sen om varför man inte körde tävling.. Jag lämnade en del kommentarer till Suzican om bla tokigheter i reglementet, om golvplåt och avstånd hjälm-tak, men fick till svar att "Visst, men man får se det som rekommendationer". Då var det ändå alldeles nya justeringar. Det står fortfarande likadant i reglementet.

Sen, ni vet ju att jag tycker det är en omöjlig sport att tävla i - det blir aldrig rättvist. Man kan ha handikappsystem,och alla möjliga regelkonstruktioner, men kontentan blir ändå att det blir mycket tjafs om tekniska lösningar och hur man kan göra för att komma runt regelverket. Tolkningar, fusk och godtyckliga bedömningar. Jag kan inte köra Nivan i original för jag har höjt den 5 cm, till exempel. Regler som bara är rekommendationer är inga regler.

Dessutom, om man ser vad man skriver om ORE så är avsikten med regelverket att det skall vara en instegsklass - men den används som standard-reglemente på vad jag förstår alla tävlingar utom trial-cuper och dyl. Varför? Jo, därför att det är de lägsta kraven på fordonen. Sen lägger man banorna uppför bergväggar och genom djupa vattenhål där bara de värsta monsterbyggena har en chans. Man vill inte ha regler i den här sporten - man vill göra som man själv tycker - det ligger på något sätt i sportens natur.

Ok, jag skall inte vara glädjedödare - men du frågade! Hjälper gärna till med en Challenge-tävling.

Som du säger så är det mycket kringgående av regler, vilket är synd. Det går alldrig att köra några cuper och dylikt om man inte följer reglementet.
Det kommer nog att bli den stora frågan på kommande möten.

Sam

[url]http://www.overlander.se[/url]

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 3 inlägg ]