sagbacken.egetforum.se

Arkiv av Sågbackens Offroad forum. Gå till: www.hfrc.se

Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Gallring på Sågbacken.
InläggPostat: tis 04 okt 2011, 08:38 
Användarvisningsbild

AlterEgo skrev:
Jag jagar ju också... Jag har aldrig varit på den nya området men kan berätta lite om jakt. Några av er vet säkert redan allt detta.

Det är hösten som är helig för jägarkåren. Säsongen är 16/8 och någon vecka framåt och sen oktober-januari. Körning borde inte störa alltför mycket under säsongen om det inte är samma helg. Jakttiden på vildsvin är dock 16/4-15/1, bara ett kort uppehåll alltså och kultingarna får man jaga året om. Men grisarna är ganska smarta och låter sig inte skrämmas bort av lite offroad om dom redan är etablerade på marken. Vakjakt bedriver man ensam (fast man kan ju ha flera gubbar sittande på olika pass) i gryning och skymning och då vill man vara ifred som jägare, helst skall det ha varit lugnt under dagen också om man skall sitta på kvällen även om det knappast är avgörande. Drevjakter betyder mycket folk och hundar i skogen och dom genomförs dagtid, gärna också utan en massa bilar som brummar runt. Tror inte att en offroadträff t.ex. dagen innan jakten inverkar särskilt menlingt på jakten men jaktarrendatorn blir säkert gladare utan. Dom har knappast drevjakt varje helg.

Sen kan det ju vara ett ömsesidigt utbyte också... Jaktarrendatorn har ju en möjlighet att få hjälp att få grejor inkörda på marken till ställen man inte kommer med vanliga fordon. Det är ingen större uppoffring (snarare tvärtom...) för oss att under en träff ta sig fram till en åtel med en tunna majs till vildsvinen... Att resa ett jakttorn är en baggis om man är ett par stycken, det är inte lika lätt att göra det själv. Om det sen kan köras in nära dit det skall stå går det ännu lättare.

Såna saker är alltid kanon att presentera om man vill få över någon på sin sida. Fördelar för motparten... :)

InläggPostat: tis 04 okt 2011, 19:33 

Tjuriga bönner...

InläggPostat: tis 04 okt 2011, 21:50 
Användarvisningsbild

Vi har pratat med jaktarrendatorn ikväll och det gick inte bra. Det var tvärstopp. Vi kommer att fundera några dagar och se vad vi skall göra.

Innan dess ligger vi lågt, bra förslag mottages.

Hälsningar Sam

[url]http://www.overlander.se[/url]

InläggPostat: tis 04 okt 2011, 22:41 
Användarvisningsbild

Vad hade han för orsak till att vi inte fick?
Bestämmer han det i slutändan?
Har han rätt att stoppa oss då det inte är jaktperiod?

Blir så arg på tjuriga människor som vill stoppa saker bara för att dom kan det.
Det är ju för fn kommunens mark

Senast redigerad av Tobbe ons 05 okt 2011, 18:51, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tis 04 okt 2011, 23:11 
Användarvisningsbild

Som jag skrev förut skall vi göra allt för att få tillstånd att köra. Då detta är ett offentligt media tycker jag inte vi skall hänga ut någon. Jag kommer att prata med min kontakt på kommunen imorgon.
Kanske kan vi få hjälp från dom.

Sam

InläggPostat: ons 05 okt 2011, 05:50 
Användarvisningsbild

fr006 skrev:
Som jag skrev förut skall vi göra allt för att få tillstånd att köra. Då detta är ett offentligt media tycker jag inte vi skall hänga ut någon. Jag kommer att prata med min kontakt på kommunen imorgon.
Kanske kan vi få hjälp från dom.

I normala fall brukar jakten prioriteras ganska långt ner i näringskedjan då jakten oftast genererar förhållandevis lite inkomst till markägaren jämfört med allt det andra... Jaktarrende kan t.ex. kosta 100-200 kr/ha och år här i söder. Norrland är rejält mycket billigare, Stockholm är dyrare. Höodling ger kanske 5 ton/ha (med kan variera mellan 1 och 10...) och det ger nettointäkter på 5 000/ha och år. Skogsbruk ger också hyfsad avkastning om man sprider det över tiden och det överstiger jaktarrendet många gånger om. Vill man som markägare ha in pengar på jakten skall man sälja dagsjakter, men då för det med sig en förskräcklig massa arbete också, man måste t.ex. se till att det finns gott om vilt på marken genom att driva en väldigt aktiv viltvård.

Min jaktmark är ju även betesmark för kor och dom har naturligtvis företräde... Men det är också så att han som har korna där är en person som det går att prata med så det underlättar ju för alla.

InläggPostat: ons 05 okt 2011, 13:55 
Användarvisningsbild

Jag har nu varit i kontakt med kommunen, den jag pratade med skulle fundera på hur dom eventuellt kan hjälpa oss.

Återkommer såfort jag vet nåt.

Sam

InläggPostat: ons 05 okt 2011, 16:03 
Användarvisningsbild

Läsning och lite argument till motståndare:
http://sn.snf.se/sveriges-natur/artikel ... 99&id=1718

Vet ej om ni läst på 4x4 där jag hittade den, men lite bra står där ju faktiskt!

InläggPostat: ons 05 okt 2011, 18:52 
Användarvisningsbild

fr006 skrev:
Jag har nu varit i kontakt med kommunen, den jag pratade med skulle fundera på hur dom eventuellt kan hjälpa oss.

Återkommer såfort jag vet nåt.

Sam

Då håller man tummarna på att kommunen kan göra något då?

Har den där jaktarrendatorn sista ordet eller hur funkar det?!?
Vad har han för agenda?

InläggPostat: ons 19 okt 2011, 23:16 
Användarvisningsbild

Jag kan meddela att jag fortfarande håller på att kolla om vi kan få det nya området, har läst igenom massa protokoll från kommunen, en hel det lagtexter om jaktarennde och jakträtt. Har även pratat med en del människor som kanske kan hjälpa oss. Vi får fortsätta att hoppas att det löser sig.

Sam

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Låst kategori Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa