fr006 skrev:
Som jag skrev förut skall vi göra allt för att få tillstånd att köra. Då detta är ett offentligt media tycker jag inte vi skall hänga ut någon. Jag kommer att prata med min kontakt på kommunen imorgon.
Kanske kan vi få hjälp från dom.
I normala fall brukar jakten prioriteras ganska långt ner i näringskedjan då jakten oftast genererar förhållandevis lite inkomst till markägaren jämfört med allt det andra... Jaktarrende kan t.ex. kosta 100-200 kr/ha och år här i söder. Norrland är rejält mycket billigare, Stockholm är dyrare. Höodling ger kanske 5 ton/ha (med kan variera mellan 1 och 10...) och det ger nettointäkter på 5 000/ha och år. Skogsbruk ger också hyfsad avkastning om man sprider det över tiden och det överstiger jaktarrendet många gånger om. Vill man som markägare ha in pengar på jakten skall man sälja dagsjakter, men då för det med sig en förskräcklig massa arbete också, man måste t.ex. se till att det finns gott om vilt på marken genom att driva en väldigt aktiv viltvård.
Min jaktmark är ju även betesmark för kor och dom har naturligtvis företräde... Men det är också så att han som har korna där är en person som det går att prata med så det underlättar ju för alla.